Recruitment via sociale media
Het gebruik van social media onder jongeren is hedendaags erg groot. Veel jongeren gebruiken social media daarnaast ook om te solliciteren op verschillende vacatures. In 2019 is dit aantal zelfs toegenomen naar 40%. Een grote stijger, maar ook als je naar andere leeftijden kijkt zie je dat sociale media steeds belangrijker wordt bij de werving- en selectie van kandidaten. Ongeveer een derde van de Nederlanders gebruikt onder andere LinkedIn of Facebook, wanneer zij op zoek gaan naar een vacature. Deze cijfers zijn afkomstig van Intelligence Group.
Voornamelijk LinkedIn is erg populair als het gaat om het zoeken naar vacatures op sociale media. Dit zie je voornamelijk goed terug bij hoger opgeleiden. Lager opgeleiden maken meer gebruik van Facebook bij het zoeken van vacatures.
Het gebruik van nieuwe middelen om de juiste kandidaten te vinden, is in de huidige arbeidsmarkt erg van belang. In de huidige krappe arbeidsmarkt hebben goede kandidaten vaak de keuze uit verschillen baanaanbiedingen. Als werkgever is arbeidscommunicatie daarom ook erg van belang om je te onderscheiden van de concurrentie. Natuurlijk dien je daarbij de vacature wel op online media platforms te plaatsen die bij de doelgroep past en waardoor je de doelgroep weet te bereiken. Maak daarom daarover altijd een weloverwogen keuze.